Cuba!!

Het land van het communisme, muziek, sigaren en rum. Na een aardbeving op het vliegveld van Costa Rica meegemaakt te hebben (niks ernstigs!! we dachten eigenlijk dat het de wind was...), stapten we in het vliegtuig richting Cuba. Op naar de laatste stop van onze reis!!! We hebben drie weken mooi weer gehad, alleen maar een strak blauwe lucht behalve vandaag, laatste dag, begon het onderweg naar het vliegveld te regenen.

We zijn begonnen met de hoofdstad. In Havana gelijk bij mensen thuis geslapen. Het toerisme in Cuba is op z'n zacht gezegd nogal gecontroleerd (zoals eigenlijk alles..). Er is speciaal geld voor toeristen, speciale bussen, eettentjes, hotels, etc etc. We hebben voornamelijk in casa's geslapen. Een leuke manier om wat mee te krijgen van het leven van de Cubanen. De huizen van de families die een kamer verhuren aan toeristen zien er super uit. Je kan er ook vaak eten want er zijn niet veel restaurantjes te vinden op het eiland. Cuba is een soort luilekkerland voor toeristen, overal krijg je enorm veel te eten en ze willen het liefst alles voor je doen. Soms wel vervelend als je van zelfstandig reizen houdt.

Havana is een super mooie stad. Met veel mooie architecteur uit de koloniale tijd, eigenlijk bijna de mooiste die we hebben gezien in onze reis. Veel huizen staan alleen op het randje van instorten. In onze eerste 'casa', die achteraf illegaal bleek te zijn, kregen we flink wat van het Cubaanse leven mee. Veel Cubanen in de steden zien toeristen als enige vluchtmogelijk uit het land. Ze willen graag meer mogelijkheden en pappen daarvoor met toeristen aan. Niet echt leuk voor ons, want overal in Havana en Santiago (de 2e stad in Cuba, in het zuidoosten van het eiland) zijn bedelaars en draait elk praatje uit op een verkooppraatje.

We vonden het platteland in Cuba daardoor echt een verademing in vergelijking met de steden! Aardige mensen en een relaxte levensstijl. In de tabakprovincie, Pinar del Rio, hebben we een paar nachtjes in Vinales geslapen. Hier hebben we een tabakboertje bezocht, tabakfabriek en in een verlaten grot gezwommen. Huub heeft hier voor het eerst paard gereden en Birgit voor het eerst kreeft gegeten! Het moeilijk te bereiken Playa Larga (hier gaat geen toeristenbus heen.. dus werd het liften) is ook heel tranquilo. Een hele mooie plek om te snorkelen met de hele kust voor jezelf, echt letterlijk niemand anders. De omgeving van Playa Larga hebben we bekeken met een oude tandem. Hij ging halverwege nog kapot maar gelukkig zijn de Cubanen heel handig in het repareren van dingen.

Nu zitten we in het vliegtuig op weg naar Parijs en van Parijs naar Amsterdam. En dat betekent dat onze 6 maanden erop zitten. De reis was een fantastische ervaring. We hebben veel meegemaakt, vooral heel veel verschillende mensen ontmoet en een goed idee gekregen van het leven in Latijns Amerika. Maar na 6 maanden te gast zijn, hebben we zin om weer ons normale leventje op te pakken in Nl. Dus op zoek naar een baan! Vrijdag komen we op schiphol aan. Thanks voor alle leuke berichtjes en tot snel!!!

Veel liefs Huub en Bir

romy

hee!!! klinkt als een hele ontspannen afsluiting van jullie reis! superleuk dat je weer bijna terug bent! geniet nog even je laatste daagjes!

x

Sybrand Jissink

Erg leuk!

Mail ons anders even aub... wij hebben geen contactgegevens.

Ons adres staat in jullie mailinglist en anders vindt je me wel :)