Costa Rica - Pura Vida

Check. Ook Costa Rica zit erop, over een paar uur vliegen we naar Havana... het einde komt nu echt een beetje in zicht. Gek.

Costa Rica was door zijn rijke aanbod in natuur, stranden en huidige laagseizoen een topland wat ons betreft. De inwoners zijn erg trots op hun lange traditie van democratie, goede koffie en natuur. Daar zit ook wel wat in, vooral wat betreft het laatste punt. De lijfspreuk van het land is 'Costa Rica, Pura Vida', wat iedereen te pas en te onpas dan ook zegt. Het was bijna lachwekkend, omdat het ook in reclames gebruikt wordt en dergelijke. Je komt het echt overal tegen.

We hebben zowel de Pacifische als de Caribische kust aangedaan. Alles is goed bereisbaar, Costa Rica is wat dat (en zijn verscheidenheid) betreft een echte aanrader om op vakantie te gaan. Het was ook voor het eerst dat mensen vroegen 'zijn jullie op vakantie?' in plaats van 'hoe lang zijn jullie aan het reizen?'. Verder waren de mensen erg gewend aan toeristen, wat het allemaal iets minder avontuurlijk of bijzonder maakte. San Jose is daarnaast een weinig bijzondere stad en sommige plekken zijn erg ingesteld op iets rijkere toeristen. Het meest op ons gemak voelde we ons nog aan de Caribische kust, waar we een kleine mini-vakantievan bijna een week hebben ingebouwd bij Puerto Viejo. De reggea, Creoolse invloeden en een erg relaxt hostel hebben ons eigenlijkin de greep gehouden, waardoor we niet meer ziijn weggegaan.Aanvankelijk hadden we plannen om naar Tortuguero (aan het noorden van de Caribische kust) te gaan, maar omdat je in het zuiden ook schildpadden kon spotten hebben we dit plan op de lange baan geschoven.

In plaats ervan zijn we een nachtje gaan slapen in Gandoca, aan de grens met Panama. Gandoca is een 'gemeenschap' (dorp is een gek woord voor een aantal huizen dat verspreid ligt over vele kilometers) van 300 mensen, waar vaak schildpadden aan land komen om hun eieren te leggen. En van maart tot juni was het 'leatherback' seizoen. Toen we aankwamen in Gandoca waren we wel even verbaasd. Er waren niet echt hostels of hotels, dus we hebben op aanraden van een gids uit Puerto Viejo rondgevraagd waar 'La Abuela' ('de oma') was. Dit bleek een omatje te zijn met wat extra kamers, waar we wel konden slapen. Zij kookte ook voor ons en haar kleinzoon was gids voor de nachtelijke zoektocht naar schildpadden. Het was erg, maar dan ook heel erg, basic maar wel bijzonder daardoor. 's Nachts gingen we, als enige toeristen, het strand op om rond te lopen op zoek naar de beesten. Pas na 4 uur, om twaalf uur toen we dachten niets meerte gaan zien die nacht, zagen we de eerste.

Ze is opgemeten, ze was 1 meter 70. Erg indrukwekkend dus, ook omdat je er echt heel dicht op gaat zitten kijken. Lichten en camera's helaas niet toegestaan, op een rood onderdrukt lichtje van de gids na. Maar we mochten haar aanraken en zagen hoeze na een uurtje graven haar eieren legde. Op de weg terug zagen we er vervolgens nog een. De volgende morgen zijn we met de gids meegegaan, de eieren opgegraven en op een beschermde plek geplaatst. Vervolgens hebben we daar nog een mangrove-tour gedaan, waarna we teruggegaan zijn naar Puerto Viejo.

Costa Rica was dus erg leuk enmeer dan ooit spreken defoto's eigenlijk voor zich. Nog drie weken Cuba en dan zijn we er weer!

Liefs

Huub en Birgit

PS We hebben een appartement gevonden in Amsterdam!

Corrien

Wauw klinkt leuk zeg! En mooie foto's! En.....ik ben natuurlijk zeer verheugd dat jullie terug komen in Amsterdam!! Gezellig, kan niet wachten. Geniet nog even van de laatste weken en to gauw xx

Ping

Sluit mij helemaal bij bovenstaande bericht aan!! Super leuk dat jullie weer in Amsterdam komen wonen, kan niet wachten!! Geniet nog van de laatste weekjes....Dikke kus

Sybrand & Johanna

Hey Huub en Birgit, was leuk jullie in Costa Rica te hebben ontmoet (was wel kort). Wij vliegen morgen weer terug naar NL met ook allerlei belevenissen.

Pura vida!

Groetjes Sybrand & Johanna

Lies

Hola!! Lees het verhaal over costa rica nu pas, wat een gave dingen hebben jullie daar meegemaakt! Mooie foto's ook!
Nog een paar dagen en dan kunnen we weer 'live' bijkletsen, super leuk! En natuurlijk dat jullie weer naar a'dam komen, gezelligheid.

Tot snel!! En geniet nog goed van jullie laatste daagjes xxxx