Como se llama? Llama!

De afgelopen paar dagen hebben we dit heel vaak gehoord. (betekenis: hoe heet hij? Lama! en dan tegen een lama...) We zijn namelijk in Bolivia! Om precies te zijn in Potosi. Wat een verschil met Nederland is dit land. Ongeveer een week geleden zijn we grens overgestoken bij Argentinie naar Bolivia. De mate is omgewisseld voor coca bladeren terwijl we mate net begonnen te waarderen haha. Huub kan zich ook wel vinden in coca thee, dit zou goed moeten zijn voor hoogte ziekte en nog vele andere onaangenaamheden, zoals bij vele natuurlijke producten. De grensstad aan de Boliviaanse kant was druk en chaotisch. Bussen gaan over onverharde wegen en door riviertjes, vrouwen met twee lange vlechten en een bolhoed die niet past en overal ruikt het naar de muffe geur van de coca bladeren. Wanneer de bus aankomt, begint iedereen te dringen voor een plekje terwijl de stoelen al aangewezen zijn. En daarna gaan ze druk heen en weer lopen in de bus, geen idee waarvoor. Super inefficient allemaal! Maar de Bolivianen zijn heel trots op hun land en dit is echt heel leuk om te horen. De mensen die we tot nu toe hebben gesproken, hebben een hele hoge pet op van de president en dit is ook op alle huizen te zien. Op veel gebouwen staat groot SI, SI geschreven of MAS, hierbij wordt op de president gedoeld.

Maar voor Bolivia hebben we ook nog een heleboel gedaan. In Puerto Madryn hebben een auto gehuurd met een stel (hij uit Duitsland, zij uit Frankrijk) om orca´s te gaan spotten. Hiervoor moesten we naar het noorden van een schiereiland rijden waar net jonge zeehonden waren geboren. Toen we daar aankwamen hoorden we dat het seizoen waarin de orca´s de jonge zeehonden aanvallen echt net was begonnen en dat de zeehonden eigenlijk nog te klein waren. Beetje balen maar toch blijven wachten en uiteindelijk kwamen er twee orca´s vlak langs de kust zwemmen! Super veel geluk gehad hoorde van een aantal locals. De orca´s kwamen voor een inspectie ronden. Verder hebben we hier veel andere dieren gezien, zoals pinguins, dolfijnen, struisvogels etc. Na Puerto Madryn naar Bariloche gegaan in het westen van Argentinie. Hier zijn we om de beurt ziek geworden. In deze tijd was de heftige aardbeving in Chili. Er zaten mensen in ons hostel die uit die omgeving kwamen en maar niks hoorde van het thuisfront. We wilden eigenlijk naar Chili gaan maar door de vele naschokken en onduidelijkheden hebben dit omgewisseld voor het noorden van Argentinie. Na twee dagen bussen (duidelijk het record van deze reis!!) kwamen we aan in Salta. De omgeving van Salta is echt super mooi! We hebben drie tours genomen in drie dagen om de verschillende kanten van de provincie te zien. Wijn geproefd, lama´s gevoed, velden vol met cactussen gezien en natuurlijk voor het eerst coca bladeren geproefd. In de omgeving staan ezels in het wild. Bij navraag bleek dat deze hier neergezet waren om de guanaco´s te beschermen. Puma´s vallen nu de ezels aan ipv de guanaco´s , echt apart verhaal... Maar wel nog super tof, hebben we condors van heel dichtbij zien langsvliegen. Een mannetje en een vrouwtje van de condors blijven trouw bij elkaar hun hele leven (zoals de pinguins). Als het mannetje sterft, gaat het vrouwtje op zoek naar jonger mannetje. Als het vrouwtje sterft, stopt het mannetje met eten en vliegt tegen een berg aan! In de omgeving van Salta wordt veel tabak verbouwd. We zijn naar een museum geweest in de omgeving en daar vertelde de zoon van de eigenaar dat veel van de tabak aan Marlboro wordt verkocht. En in Salta zelf is een museum waar drie mummies zijn die zijn gevonden op een vulkaan in de omgeving. De mummies zijn drie kinderen die in de inca-tijd zijn geofferd aan de zon en recent zijn ontdekt.

Na Salta zijn we nog een nachtje in Humahuaca gebleven en daarna naar Bolivia overgestoken. In Tupiza zijn we een stel uit Engeland tegen gekomen en met hen hebben we een tour geregeld naar Uyuni. Vier dagen langs gekleurde laguna´s, geysers, ruines, woestijn en de bekende uyuni zoutvlakte. Hierbij zaten we in een jeep met een chaffeur en een gids/kok, echt super aardige mensen. We hebben geslapen in dorpjes in de bergen met bijna geen elektriciteit en in een zouthotel, super lekker gegeten en lage dagen gemaakt. Bij elke plek kwamen we als laatste aan, voornamelijk om de engelsman van alles foto´s wilde maken! Het was een hele mooie en gezellige reis die echt voorbij is gevolgen.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, sorry hiervoor! We vinden het iig super leuk dat jullie ons zo volgen.

Veel liefs uit de hoogste stad ter wereld!

Huub en Bir

Marjan

Hoi,

ik ben even zo ´brutaal´om op jullie site een vraag te stellen. Ik lees net jullie verhaal over Bolivia en Uyuni. Nu ga ik daar komende week ook heen vanuit het Chili.
Met welke organisatie hebben jullie de Uyuni tour gedaan? Van veel mensen hoor ik dat ze nl niet in het zouthotel hebben geslapen omdat er te veel water lag.
En konden jullie makkelijk oversteken vanuit het noorden van Argentinie naar Bolivia? Want ik hoorde net van mensen dat het niet mogelijk was vanwege de grote regenval en de rivier niet kon worden overgestoken.

groetjes van Marjan
marjanklok@gmail.com
marjanklokdeel2.reismee.nl

Jan en Gineke Kamman

Fantastisch om alles te lezen wat jullie beleven. Wij hebben jullie ontmoet op de boot van Puerto Montt naar Porto Natales in Chili. Wij zijn al twee weken thuis, maar volgen jullie. En vinden het prachtig alles te lezen. Nog veel mooie ervaringen wensen we jullie toe.

Rich & Naomi

Can't understand a word but uyuni was great fun! we are in hostel la plata opposite mercado central on Ravelo 32 in sucre - not great but very cheap. Rich & Naomi

Esther

Wat een ontzettend leuke verhalen weer! Mijn complimenten voor degene die schrijft... Wat maken jullie veel mee zeg.
Bijzonder dat jullie orca's hebben gezien!! Dat Uyuni wil ik ook echt nog een keer zien. Ben erg benieuwd naar al jullie foto's!
Hebben jullie nog wat meegekregen van de naschokken in Chili of waren jullie toen al niet meer in de buurt?
Nou veel plezier nog in Bolivia!

Xx Esther

ps: leuk grapje van de lama ;-)

ing

Super mooie foto van Salar!!! Krijg echt zo'n heimwee....
Zijn jullie al in Sucre geweest of gaan jullie daar nog heen? Wel doen hoor!! Bolivia is verschil met Argentinie he? Nou geniet er lekker van, veel te zien!
dikke kus

Tessa

JALOERS!!
Maak er wat moois van hoef ik niet meer te zeggen , dat doen jullie al! Veel blijven genieten! Hier wordt het lente is ook erg leuk..
Groetjes!

Tom & Ilse

Leuk verhaal! Mooi dat de tour vanuit Tupiza jullie ook goed bevallen is! Gaan jullie nog naar Coroico? Ik denk dat Machu Picchu net weer open is als jullie er zijn (29 maart), wat een geluk! Over een week gaan wij al weer naar Nederland...

Marjan

Dank je wel voor de tips. Ik ben vertrokken vanuit Chili San Pedro dus daar zat jullie organisatie niet. Heb wel een goeie getroffen dus dat is allemaal prima bevallen. En er lag bijna geen water meer dat ik er was. Een beetje nog. Bij de grensovergang heb ik geen last van water gehad, maar wel van een 2 uur lang durende controle op voornamelijk de Bolivianen (over discriminatie gesproken, want mijn spullen werden niet gecontroleerd...) Veel plezier nog. groetjes Marjan

Maarten en Nienke

Hi!

Leuk wat jullie te horen. Wij lopen idd wat 'achter'. Zitten nu in Cafayate en vertrekken vrijdag naar San Pedro om vanuit daar naar Bolivia te gaan. Klinkt goed alle verhalen. Hoe bevalt Bolivia?

Groetjes