Latino's en latina's

Stoer plaatsen oude mannen hun domino steentjes op tafel. In een hoek van de straat staat een jong groepje voornamelijk te hangen. Vrouwen lopen langs met broeken die net te strak zitten, glimmende riemen en grote oorbellen. De buschaffeur zet de bus stil en stapt uit om met grote bewegingenruzie te maken met een andere bestuurder die hem net heeft afgesneden. Op de boot naar een eilandjeprobeert een vrouw, die waarschijnlijk korting heeft gekregen bij de plastisch chirurg want alles is verbouwd, te bewegen op de muziek wat niet echt lukt door alle operaties. We zijn in Colombia!

Ons laatste verhaal eindigde in Peru, in Arequipa. Een mooi koloniaal stadje met vele canyons in de omgeving. De dichtsbijzijnde en meest bezochte is de Colca Canyon. Hier wilden we ook graag heen en aangezien de normale bussen midden in de nacht vertrokken of midden in de nacht aankomen kozen we voor een tour. Hierdoor belanden we in een super toeristische rit van 2 dagen met als hoogte punt een folklore dansshow. Huub had hierbij extra geluk want werd uitvolkoren om even mee te dansen op de muziek. Welwas hetheel leuk dater bij de canyon een punt is waar vele condors vliegen en heel dichtbij komen.Ze keken ons net zo nieuwsgierig aan als wij hun.

Hierna zijn we gereisd naar Huancayo in het midden van het land. Heleen, de nicht van Huub, heeft hier een project voor kinderen. Op vier locaties in de stad zijn schooltjes gebouwd om de kinderen te helpen met hun huiswerk. Ouders moeten hele lange dagen werken waardoor de kinderen vaak op hun zelf aangewezen zijn. Heel erg interessant om het project te bezoeken en een beetje mee te helpen. Voor meer info, check http://www.stichtingninosdelfuturo.nl/. Van het arme gedeelte van Huancayo zijn we naar het rijke deel van Lima gegaan. Hier hebben we een vriendin van Lisanne (Dita) opgezocht. Zij woont samen met een Peruviaan in Lima. Ze hebben ons de stad laten zien. Echt een enorme stad met wel 10 miljoen inwoners. Super leuk om zo een inkijkje te krijgen in het leven daar. Maar aangezien het net koud begon te worden toen wij in Lima aankwamen, werd het tijd om de warmte op te zoeken!

Dus op naar Colombia!!! En gelijk door naar de caribische kust. De eerste dag werd ons al gelijk cocaine aangeboden en de tweede dag speciale 'kruiden'. Welkom in Colombia! Sowieso hebben we onze 'No, gracias' hier goed kunnen perfectioneren want de Colombianen houden er in Cartagena een nogal volhardende verkoopstrategien op na. Garnalen, fruitsapjes, oorbellen, paardenkoets-ritjes - alles wordt om de 10 meter aangeboden. Maar ondanks dit, is Cartagena een hele mooie stad met bekende stadsmuren die de stad in het verleden moesten beschermen tegen piraten. De tweede en gelijk laatste stad die we in het noorden hebben aangedaan is Santa Marta. Hier beviel het ons heel goed. Leuk hostel, hele mooie stranden in de buurt - voornamelijk in het bekende Tayrona park - en lekker eten. We hebben snorkels gekocht en mooie gekleurde visjes onder water gezien. De eigenaar van het hostel bood ons aan om een nacht op zijn boederij te slapen meer het land in. Dus toen zaten we opeens in de middle of nowhere alsenige op zijn boederij.

We zijn nu in onze laatste stop in Colombia, Bogota! Net zoals Lima een enorme stad. Hier zijn heel veel leuke musea, we hebben het bekende 'goudmuseum' bezocht en het museum van de bekenste Colombiaanse schilder Botero. Met vijf andere 'oud' veritijnen uit 2002 die ook in Bogota warenzijn we een avond uitgegaan. We stonden er als houten harken bij in vergelijking met de Colombianen die super goed kunnen dansen. Als laatste uitstapje hebben we vandaag (nog steeds actieve) zoutmijnen bezocht in de omgeving van Bogota. In een deel van de mijnen is een cathedraal gebouwd. Het is een van de meest gevaarlijke mijnen om in te werken door de gassen die kunnen vrijkomen (niet in het deel waar wij waren). In de cathedraal kan je je kind laten dopen of je kan er zelfs trouwen! Een super lokatie zou je zeggen. Het is alleen nog maar een paar keer gebruikt omdat de Colombianen denken dat zout ongeluk brengt.. Dus de bruiloften die er geweest zijn, zijn van mensen uit omringende landen geweest......

Morgen gaan we naar Costa Rica,op naar denatuur en hopelijk veel dieren spotten. Colombia is zeker een mooi land met in Bogota hele gastvrije en vriendelijke mensen, veel variatie en een steeds meer stabiele politieke situatie. Eind mei zijn er weer verkiezingen dus het wordt nog een spannende periode.

We hebben ook wat nieuwe fotootjes opgezet. Huub is ondertussen in slaap gevallen dus ik ga ook eens afronden.

Veel liefs uit Bogota!!

Tom & Ilse

Dat ziet er erg goed uit allemaal!! Wat een geluk dat jullie meteen naar Machu Picchu konden! Geniet van de laatste maand!!
Liefs uit Nederland!