Uruguay, Argentinie en Chili

Uruguay is in Zuid-Amerikaanse begrippen een klein land en het is in de zomer een ´hot destination´ voor Argentijnse badgasten. Iedereen loopt in Uruguay rond met hun ´mate´, dit is een drankje waarbij kruiden in een beker worden gedaan en daarbij wordt koud of warm water(afhankelijk van in welk land je bent) gegoten. De Uruguayanen winnen het hierin van al hun buren. Overal lopen ze rond met een thermoskan en het speciale bekertje. Dit wordt dan rondgegeven aan vrienden of aan wie dan ook maar wilt (zoals vroeger de waterpijp). Wij waren echt verbaasd over deze mate-rage. Het is namelijk helemaal niet zo lekker en ook niet handig om mee te nemen maar goed ieder zijn ding. In Uruguay zijn we in Montevideo geweest. Een mooie stad, vooral het oude centrum, met goede musea. Na een dagje hadden alleen wel weer zin om verder te gaan en zijn wein de bus gestapt naar de kust (la Paloma). Hier hebben we een strand wandeling gemaakt van 5 uur (best pittig bij 35 graden maar we moesten wel door, want we waren met de bus naar een ander stadje gereden om vanuit daar terug te lopen..) en naar een zeeleeuwen en -honden kolonie gegaan.Echt super leuk om te zien en heel dichtbij ook! Bij de terugweg (via Montevideo) begon het gelukkig weerte regenen dus was het echt tijd om verder te gaan.

In Argentinie hebben we tweesteden aangedaan in het midden van het land. Het midden van Argentinie is heet! Het was rond de 40 graden, pff. Vooral Huub had het hier zwaar.. Het eerste gedeelte vanaf Uruguay was plat maar de eerste stad, Cordoba, lagal in de heuvels. Hier hebben we in een plaatje dichtbij mountainbikes gehuurd en6 uur door de bergen getrapt. Super mooie verzichten. Bir merkte duidelijk dat ze al een tijd niet had gesport..Verder het Ché Guevara museum, overblijfselen van de Jezuieten-missies bezocht en een hele goedestadswandeling door Cordoba gekregen. De Argentijnenhebben veel leuke boetiekjes dusvooral Bir kon haar lol op. De tweede stad, Mendoza, ligt midden in de wijnvelden en aan de voet van de Andes. Mendoza is heel populair in de zomer (hetis hier nu zomer-vakantie voor de Argentijnen, Uruguayanen en Chilenen) duszijn we niet lang in de stad gebleven maar de bergen in gegaan.In de middle ofnowhere zaten we in een hostel. Er waren hierhele leuke mensen en elke avondwerdhet vlees (biefstuk, biefstuk) weer op de barbeque gegooit. We hebben nog een tripje gemaakt naar een Christus beeld op 4000 meter, vanwaar je over de hele bergketen kon uitkijken. Dit beeldstelt de vredetussen Argentinie en Chili voor en staat ook precies op de ´grens´, bij de oude grensovergang. Op 4000 meterligtsneeuw, alhoewel niet zoveel als inNL en het was aan het smelten..Hierna teruggegaan want in Mendoza werd de superclasico tussen Boca en River gespeeld! Dit zijn dé twee voetbalclubs uit Buenos Aires. Huub washeelblij want we hadden kaartjes gescoord voor deze wedstrijd. We zijn met een Argentijns stel gegaan en het was een groot spectakel!! Zelfs met vuurwerk.De foto´s hiervan komen later want die krijgen we nog van de Argentijnen opgestuurd.

Sinds vier dagen zijn we nu in Chili. We zijn in een kustplaats, Viña del Mar, maar hier is het duidelijk al een stuk kouder. We hebben ook een uitstapje gemaakt naar Valparaiso, een oudehavenstad die op de Unesco werelderfgoed-lijst staat.InViña hebben we een heel leuk hostel en we zijn even aan het uitrustenwant vanavond nemen we de bus naar het merengebied waar we veel willen gaan doen in een korte tijd.Vanaf hier dalen we helemaal naarbeneden tot aan Patagonie! Jeeeeeeh, zin in!

We zetten er zo ook nog wat nieuwe filmpjes en foto´s op! Bedankt voor alle leuke berichten, mails en foto´suit Nederland!

Veel liefs

Huub en Bir

Reacties

Reacties

simone

Wow, wat klinkt dat allemaal goed!!! als ik jullie verhalen zo lees, wil ik ook weer terug naar zuid amerika :). Wat een heerlijke cultuur!
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van Patagonie! Ik blijf jullie volgen :). Heel veel plezier! dikke zoen, moon

Corrien

Heeee! Ik ben zo jaloeeeeeeeeers! Wat een fijne verhalen zeg. Hier is het nog steeds koud en guur weer (wat een mooi oud-hollands woord is dat toch), dus ik kan me haast niet voorstellen hoe het té warm kan zijn en vind jullie dus ook niet zielig, haha!
Veel plezier nog en Birtje ik mail je gauw!

Dikke zoen x

P.s.: Waar is Kenny de Kip?

ed

Ha Bir en Huub, wat een fantastische fotos. Vooral die van Bir met die zeeleeuw...haha echt grappig.
Hier een berichtje vanaf het kenniscentrum...Leuk om jullie zomerse verhalen te lezen. Wow dat ik erbij was.
Heel veel plezier en gaan jullie nog naar Luisa? Nu nog niet want er zijn overstromingen.
xxxxxxxxxxx

Menno en Mirjam

Hoi Huub en Birgit,
Goeie verhalen allemaal! En wat super dat jullie ook met de Navimag gaan. Wel veel buiten op het dek staan hoor, ook al is het koud!
Nog even een tip: bijna iedereen wordt op een gegeven moment zeeziek op die boot, geen pretje. Ik (Mirjam) had echter een wonderbaarlijk middeltje: een soort elastieken bandjes om mijn polsen; iets homeopatisch met drukpunten ofzo (waar ik normaal helemaaaal niet in geloof!). Maar dit hielp dus heel goed; Menno hing met vele anderen kotsend over de railing maar ik had nergens last van.
Ik had ze van tevoren bij Etos gekocht maar misschien verkopen ze ze in Chili ook wel.

Heel veel plezier met alles!

Romy

op een vrijdagavond vanuit de apotheek, starend naar een stapel recepten die mijn farmaceutisch brein nog moeten passeren....pffffffff...
Je mist dus nog niks! Wat een heerlijke foto's met blauwe lucht en zon!!! sluit me helemaal aan bij cor's beschrijving van het NL-weer, BBRRRRR!

geniet ervan!!! x

Judith van Gilst

Wat een geweldige reis maken jullie. Via Lyda natuurlijk jullie coordinaten gekregen en de kans om een beetje mee te genieten. En misschien ideeen voor ons zelf op te doen! want dit continent is voor ons nog onbekend ( en dat rijmt). Blijf jullie graag volgen en meegenieten. Liefs Judith

Ilse

Volgens mij zijn we elkaar precies misgelopen tussen Valdivia en Pucon, jammer!
In ieder geval veel plezier op de Navimag en in Patagonie! Liefs!

Wies

Ha Bir en huub,

Ik ontdek net jullie site! Het is hier 2.10 am in de nacht en ik heb dienst. Het is freezing en ik ben gisteren uitgegleden met m'n fiets....Verder saai hier in NL.

Jullie verhalen vrolijken me weer op en krijg helemaal zin in de zomer! Ziet er heel mooi en gezellig uit!!!

Bir ik zie verschil in kleur als je de eerste foto's met de laatste vergelijkt, hahaha!

Geniet he! En ik volg jullie vanaf nu!

Kus Wies

Esther

He Bir en Huub!

Wat leuk om jullie mooie verhalen te lezen!!

Ik waan mij heel even in het Zuid-Amerikaanse...(helaas zit ik te werken achter mijn bureau in het regenachtige Rotterdam...).

Wat een leuke verhalen en foto's! Ook lekker sportief Bir op die mountainbike ;-).

Blijf lekker genieten daar!!

Xx es

Maarten en Nienke

Hi,

Wij zijn die ochtend inderdaad iets vroeger vertrokken en jullie waren dus iets later. Wat een prachtige dag was het, he. (jammer dat de 'Kammannetjes' dit goede weer gemist hebben). Wij zijn nu lekker weer terug en hebben een relax dagje ingebouwd na 5 dagen zwoegen.
Zitten jullie al in Calafate?
Wij gaan morgen naar Punto Arenas en dan naar El Chalten en daarna pas Calafate.
Misschien zien we elkaar in El Chalten. Zou gezellig zijn.

Veel plezier!
Liefs Maarten en Nienke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!